Make your own masala chailatte.

Men sehär! Ett terecept till alla teälskare där ute! Innan jag börjar skriva receptet måste jag (obligatoriskt) som bloggare skriva en kvarts roman om detta receptet och allt som har med det att göra.
"Chai ya maziwa" är för mig dess ursprunliga namn, I england säger man "Tea with milk" eller på cafespråk "Chailatte". I Frankrike "Thé au lait". Ja, det finns många olika sätt att benämna denna nästintill heliga dryck. 
Men, någonting som jag som teälskare måste störa mig på är att här i Sverige kan man köpa "Chaite". Då blir jag lite mindfucked sådär och skakar på huvudet. Chaite? Jaså, kan man köpa tete? Vad är då te? Om det finns tete? Va? Vadå tete? Chai betyder te. Det betyder altså inte kryddigte. Utan te. Det ni kallar Chai heter Masala Chai, det är kryddat te.
 
Det du behöver: 
- Några nyp kardemumma (Jag har med skal på för mamma påstår att det är bättre än konsums kardemumma som inte smakar någonting) 
- En litenbit kanel.
- En kopp, eller tio om det önskas, med mjölk. 
- Vanligt te. "ej smaksatt"
- Några nyp vaniljsocker om det önskas. 
- Mycket socker
- Mycket kärlek och en teälskare som kokar ihop det!
 
Allt du behöver göra är att stöta kardemumman till småbitar. Kanelen kan du bara stöta 2-3 gånger annars kommer det bara smaka kanel. Stoppa i allt i den varma mjölken och låt koka upp 2-3 gånger. 
Servera! (helst med fattiga riddare för det är min stora favorit, hih!)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0