Jan Björklund i Agenda.

Jag förstår inte vad denna människa gör som utbildningsminister.
Jag satt till Agenda och slog mig själv i ansiktet och svor högt för att övertala hela mig själv att han på riktigt är vår utbildningsminister. Egentligen orkar jag inte lägga mig i politik, för att ungdomar och politik inte går ihop, vilken åsikt man än har kommer någon och kör över en. Jag vet att jag är feg, men det är jag. 
 
Men, han stod och diskuterade där då. Istället för att ta åt sig kritiken och liksom .. suck it up måste han bara kritisera tillbaka. 6 av 10 lärare är osäkra, elever (som jag) känner pressen av att ett litet misstag kan förändra ett helt betyg. Faktum är att det har hänt mig, jag missuppfattade en fråga på ett kemiprov, en endaste jävla fråga. Han sänkte mitt betyg från A till B. Efter mycket tårar och mycket arga ord kastade på honom fick jag några nya frågor och ett återigen höjt betyg till det jag från första gången förtjänade. 
Ett annat exempel är svenska, jag råkar vara ett A-barn där också (Detta säger jag självklart bara för att skryta). Nu kommer jag förmodligen bli sänkt till ett D pga. en endaste helvetes jävla kukuppsats, och jag tänker inte ursäkta språket, är ni finkänsliga kan ni sätta er i soffan och glo på kungadebatt. 

Men kära lilla Jan Björklund, han är för stolt för att inse att detta är ett betygssystem som inte fungerar. Jag älskar hur det har blivit mer rättvist och fler skalor, men.. faktumet att en dålig dag i skolan kan förstöra någonting jag jobbat med i tre år? Komigen? Vadfan? 
Det går inte att vara så stolt som han är som politiker, det går inte. Han har ju förfan inga bollar!
 
Dessutom är utbildning ett ämne i sverige som är helt diktatoriskt. Elever eller lärare har ingen röst i saker och ting som ändras i utbildning, och är inte detta ett sk. demokratiskt land? Eller? 
Nej. Denna människa bör avgå, han platsar på Coop den jäveln.

Hade velat se hur han hade skött sig i skolbänken.



Kommentarer
Postat av: Lina

Så jävla sant <3

Svar: Ellerhur! Pallar inte :|
Fatima Krantz

2012-11-26 @ 16:18:17
Postat av: nelly

håller verkligen med dig angående jan Björklund, men vill bara varna dig om betygen lite. hela högstadiet var jag helt besatt av att få högsta betyg i allting, och det visade sig i slutet av nian genom olika stresssymptom. kunde till exempel inte göra min sista uppgift i musik pga att jag inte hade någon som helst styrka i händerna (skulle spela en låt på piano). mina händer skakade jämt och jag hade smärtor som strålade från handleden ut i fingrarna.
och det jag egentligen vill ha sagt är att visst, dina högstadiebetyg räknas för att du ska komma in på en linje. men vad händer efter det? inte ett skit! den dagen du börjar gymnasiet är alla dina betyg helt nollställda och det spelar inte det minsta roll vad du hade för betyg innan sommaren. jag kan fortfarande få symtom när jag känner att jag stressar för mycket. så ett gott råd, gör så gott du kan men slit inte ut dig!

Svar: Jag var besatt innan också, nu har jag insett att med två skolor, tjugosju ämnen och alldeles för mycket läxor får jag prioritera det viktiga och det jag är bra på. Det är bara det att man gått från det gamla systemet, där jag hade jättebra betyg, så har detta kommit och alla lärare är osäkra och sönderstressade och tar ut det över oss. Och nu inför julbetygen när alla lärare kommit på att betygen ska vara satta om 2 veckor, då kommer de med sina påhitt att ni kan ha hur många uppsatser som helst i veckan, men max 3 prov, därför ger vi er uppsatser och jobbiga uppgifter istället, så har ni tre stora arbeten och tre prov och en vecka att göra klart det.
Blir så trött, och ingen lyssnar. Alla bara blundar.
Fatima Krantz

2012-11-26 @ 22:17:32
URL: http://nellyjenbrant.blogg.se
Postat av: Hanna B

Jag håller verkligen med dig! Är lika förbannad själv, man har ju fått höra "ja men eran årskull är ju de första som vi provar detta system på", jaha tack för den är man en jävla försökskanin nu eller?
Har varit med om att lärare inte vet hur de ska betygsätta, och nu får man ju på pränt att 60% inte fattar vad de håller på med?! Hur kul känns det att deras osäkerhet kan förändra mina framtidsutsikter bara för att vi ska ha ett muppigat betygssystem liksom!

Svar: Ellerhur! så trött på det, jag vill komma in på gymnasiet jag ska söka till, jag ska inte söka till någon utbildningsfabrik. Jag ska in på en liten liten skola som tar in 20 elever per år, jag BEHÖVER bra betyg, men lärarna sätter lägre än vad vi förtjänar för att de vill inte sätta för högt för att de är "osäkra". Jag orkar verkligen inte! Blir så trött på det och hela sverige bara blundar!
Fatima Krantz

2012-11-26 @ 23:29:37

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0